• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
2

دنیس اروبکو/افسانه حقیقی

  • کد خبر : 35782
  • 23 فروردین 1400 - 23:30
دنیس اروبکو/افسانه حقیقی
بام نیوز: وی در سال ۲۰۰۹ به عنوان پانزدهمین کوهنورد صعودکننده به همه ۱۴ قله ۸ هزار متری و هشتمین کوهنوردی که بدون استفاده از کپسول اکسیژن این قله‌ها را صعود کرده، شناخته شد.

به گزارش بام نیوز، دنیس اروبکو متولد ۲۹ ژوئیهٔ ۱۹۷۳ کوهنورد اهل روسیه-لهستان در سال ۲۰۰۹ به عنوان پانزدهمین کوهنورد صعودکننده به همه ۱۴ قله ۸ هزار متری و هشتمین کوهنوردی که بدون استفاده از کپسول اکسیژن این قله‌ها را صعود کرده، شناخته شد.

یک افسانه حقیقی و یکی دیگر از بهترین کوهنوردان جهان ، صعود به ۱۴ هشت هزار متری به عنوان هشتمین فرد. گشایش چندین مسیر جدید از جمله مسیری فوق العاده در چوآیو، گشایش در برودپیک ، گاشربروم…صعود به قلل پلنگ برفی در ۴۲ روز ، صعود به خانتنگری در ۱۲ ساعت و ۲۱ دقیقه.

صعود به دو هشت هزار متری در زمستان، صعود به البروس در سه ساعت و ۵۸ دقیقه..از وی یک اسطوره به تمام معنا ساخته است.

دنیس در سال ۲۰۰۶ موفق شد با صعود قله البروس در ۳ ساعت و ۵۵ دقیقه و ۵۸ ثانیه، رکورد جدیدی در صعود این قله ثبت کند. وی همچنین توانست در مسابقه صعود خان تنگری، با صعود از کمپ اصلی در ارتفاع ۴۲۰۰ متری تا قله در ارتفاع ۷۰۱۰ متری و بازگشت به کمپ اصلی در مدت زمان ۱۲ ساعت و ۲۱ دقیقه، با اختلاف سه ساعت پیروز شود.

وی ۲ قله از ۸ هزار متری‌ها را در زمستان صعود کرده‌است. ماکالو در سال ۲۰۰۹ به همراه سیمونه مورو و گاشربروم ۲ در سال ۲۰۰۱ به همراه کوری ریچاردز و سیمونه مورو.

او همچنین توانسته مسیرهای جدیدی بر روی چو ایو، ماناسلو و برود پیک باز کند. اروبکو در مجموع ۱۹ صعود ۸ هزار متری در کارنامه دارد و همچنین با صعود به ۵ قله ۷ هزار متری در شوروی سابق در مدت ۴۲ روز در سال ۱۹۹۹، توانست جایزه پلنگ برفی را به‌دست‌آورد.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=35782

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.